Now, let’s go…czyli o środkach transportu w Dubaju

Dolecieliśmy szczęśliwie do Dubaju, teraz czas znaleźć dogodny transport, by się po nim poruszać;)

Po pierwsze metro. Linia nie jest zbyt skomplikowana. Czerwona biegnie wzdłuż wybrzeża i w okolicach starego Dubaju łączy się z linią zieloną, bięgnącą przez najstarsze dzielnice masta.

 

Plan metro w Dubaju nie jest skomplikowany

 

Nie trudno jest trafić na stację

 

Do metra prowadzą długie, klimatyzowane korytarze z ruchomymi chodnikami

 

Ciekawostką jest, że metro jest w pełni zautomatyzowane i bezobsługowe. Tory biegną na powierzchni i jadąc mijamy największe atrakcje miasta.

 

Trasa metra

 

 

Bilety można zakupić na każdej stacji w automatach biletowych, kasach lub informacji. Bilet jednorazowy(papierowy) jest koloru czerwonego. Najbardziej opłaca się zakupić bilet jednodniowy na wszystkie strefy, wówczas możemy poruszać się każdym rodzajem komunikacji miejskiem we wszystkich strefach do oporu. Koszt takiego biletu to 20 AED, czyli trochę ponad 20 zł (szału nie ma , prawda;)?) Pozostałe możliwości to wykupienie karty NoL. Do wybory mamy srebrną, której koszt to 25 AED, z czego 20 jest do wykorzystania na przejazdy, a także złotą, ceny przyznam się nie znam;)

 

Automat do zakupu biletów

 

Kasa biletowa metra

 

Informacja, gdzie również zakupimy bilety i karty NoL

 

Bilet jednorazowy, całodniowy

 

Karta srebrna i jednorazowa czerwona

 

Złota karta umożliwia korzystanie z kabiny klasy premium, czyli tzw. Gold Class. Jest to odzielna kabina , ze skórzanymi fotelami, w której zwykle nie ma tłoku .W metrze nie wolno rzuć gumy , spożywać posiłków i napojów. Możemy zostać za to ukarani mandatem w wysokości 100 AED. Ciekawostką są również osobne wejścia i kabiny dla kobiet i dzieci. Na stacjach wejścia do nich oznaczone są różowym kolorem i napisem „Women and children cabin” . Za nieprzestrzeganie tego przez mężczyzn również wypisywany jest mandat (100 AED). Osobiście byliśmy świadkami takich scen ,gdzie odpowiednik naszego „kanara” wypatrzył w tłumie meżczyzn w niedozwolonym wagonie. Ba, ukarał również tych, którzy tylko wsiedli i przeszli przez wagon kobiecy, nie zatrzymując się w nim na czas jazdy. Także panowie, miejscie się na baczności;)

 

Wejście tylko dla posiadaczy złotej karty

 

 

Wejście dla kobiet i dzieci

 

Wnętrze kabiny metra

 

Kolejne przystanki wyświetlane są po arabsku i angielsku na wyświetlaczu oraz ogłaszane przez głośniki, również w 2 językach

 

Końcowe stacje czerwonej linii dubajskiego metra

 

Komunikacja miejska Dubaju, to również autobusy, tramwaje i taksówki wodne. Tramwaj kursuje wokół Dubai Marina. Podróżujemy również z kartą NoL lub biletem jednorazowym. Podobnie w przypadku autobusów. Te w Dubaju są czyste i klimatyzowane. Miejsca z przodu są zarezerwowane dla kobiet. Ciekawostką są też klimatyzowane przystanki , gdzie można uciec na chwilę od upału , podładować telefon, czy przejrzeć bieżącą prasę.

 

Klimatyzowane przystanki na ulicach Dubaju

 

Wielkim minusem autobusów jest to, że rzadko przyjeżdżają na czas wg rozkłądu jazdy. Taksówki wodne to najłątwiejszy sposób poruszania się po Zatoce Dubaju, przemieszczanie się z brzegu na drugi brzeg.

 

Kurs abrą(nazwa łodzi) po Zatoce Dubaju

 

Przyjemny rejs po wodach Zatoki Dubaju. Pół godziny = ok. 50 AED

 

Istotnym elementem Dubajskiej komunikacji są wszechobecne taksówki. To po metrze najpopularniejszy środek transportu. Są to beżowe samochody z napisem na tylnej części auta DUBAI TAXI. Możemy się też natknąć na różowe taksówki, które zarezerwowane są dla kobiet i rodzin z dziećmi. Te prowadzone są przez kobiety.Paliwo w Dubaju nie jest drogie, więc przejazdy, zwłaszcza dla całej rodziny, nie zrujnują nam portfela. Opłata początkowa wynosi 5 AED, a przy zamówieniu telefonicznym i w godzinach szczytu 7.50AED. Nie ma problemu ze złapaniem taksówki z drogi. Opłata za każdy kilometr to koszt ok. 1,50 – 1,75 AED. Jesli chcemy się dostać poza Dubaj lub wybrać się w długą trasę najlepiej cenę ustalić z taksówkarzem z góry. Można się dogadać;) Dubajscy taksówkarze potrafią szaleć na drogach. Jeśli czujemy zagrożenie, nie wahajmy się ich upomnieć. Aha, jeszcze istotna sprawa. Kierowcy nie znają raczej konkretnych adresów, dlatego najlepiej podać jakiś charakterystyczny budynek, atrakcję w pobliżu itp.

 

W oddali autobusy szkolne i taxi w centrum Dubaju

 

Alternatywą do komunikacji miejskiej jest wypożyczenia auta. Wypożyczalni jest mnóstwo, można zarezerwować samochód jeszcze z kraju. Niezbędna jest karta kredytowa, choć w niektórych przypadkach można wpłacić kaucję w wysokości 1000AED i również  wypożyczyć pojazd. Inna sprawa to wypożyczenie luksusowych aut typu Ferrari, Lamborgini, Porshe itp. Tu generalnie możemy zasiąść tylko na fotelu pasażera. Decydując się na wypożyczenie musimy mieć na uwadzę duży ruch, szalonych miejscowych kierowców, problem z zaparkowaniem i dużą ilość radarów. A mandaty są tu dość wysokie. W jednej z rozmów z miejscowym taksówkarzem okazało się, że najniższy mandat za przekroczenie prędkości to ok 700AED.

 

Jakość dróg w Dubaju jest doskonała

 

Auta do wypożyczenia przed naszym hotelem

 

Jeśli nie macie zbyt dużo czasu, albo nie uśmiecha Wam się jeżdżenie metrem,  a chcecie zobaczyć to , co najważniejsze w Dubaju, skorzystajcie z tzw. BIG BUS DUBAI. Kursuje trzema turystycznymi trasami, które można przejechać na jednym bilecie. Wyskakujecie gdzie chcecie coś bliżej obejrzeć i wskakujecie z powrotem i takim sposobem bez większego wysiłku pobieżnie zwiedzacie Dubaj. Nie zdradzę cen, gdyż sami z tego nie korzystaliśmy, ale wszelkie info znajdziecie na stronie https://www.bigbustours.com/en/dubai/dubai-bus-tours/

No to w drogę;)

 

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *